"סוכרת בעיניים"/רטינופתיה

רטינופתיה סוכרתית או "סוכרת בעיניים" בשפה עממית, זאת אחת הסיבות הכי חשובות לאובדן ראייה בעולם והסיבה הכי מרכזית לשיבושים בראייה אצל אנשים מגיל 25.
אובדן הראייה שנגרם ברטינופתיה יכול להיות משני לבצקת והתעבות של הרשתית, משני לדימום מכלי דם בעין, עקב היפרדות של הרשתית או לחץ מוגבר בעין (גלואוקומה). למרות שהדבר פחות ידוע, גלואוקומה גם היא סיבוך של סוכרת וסוכר לא מאוזן.

שלוש עובדות חשובות לגבי רטינופתיה סוכרתית:
1.לרוב האנשים עם רטינופתיה סוכרתית אין שום סימפטומים ושום סימן שקיימת בעיה ברשתית. לכן אנשים לא מודעים למצב עד שלבים ממש מאוחרים של המחלה אז מתרחש שינוי בראייה.
קצב התדרדרות רטינופתיה עלול להיות מהיר. טיפול ברטינופתיה סוכרתית יכול להיות מאוד יעיל, לטפל בסימפטומים ולהאט את ההתקדמות של המחלה. לכן חשוב מאוד להיות בביקורת רופא עיניים באופן סדיר אחת לשנה. כמובן שרופא העיניים חייב לדעת שיש לך ערכי סוכר לא תקינים כדי לדעת אחרי מה לעקוב בבדיקת העיניים.
2. הסיכון לחלות ברטינופתיה סוכרתית ואם היא כבר קיימת הסיכון שהמחלה תתקדם קשורים קשר הדוק מאוד לדרגת האיזון של הסוכר, כמו גם דרגת האיזון של לחץ דם. על מנת למנוע את ההופעה של המחלה וגם למי שכבר יש רטינופתיה למנוע את ההתקדמות של המחלה עד מצב של אובדן ראייה ועיוורון עלינו לנקוט באיזון טוב של הסוכר ולחץ דם.
עם המוגלובין מסוכרר (A1C) של 6% הסיכון לפתח רטינופתיה עולה ב-30% לעומת המוגלובין מסוכרר של 5-5.5%. ואם ההמוגלובין המסוכרר עולה מ-6% ל-6.4% הסיכון לפתח רטינופתיה עולה ב- 70% לעומת המוגלובין מסוכרר של 5-5.5% !
כלומר העיניים שלנו מאוד מאוד מאוד רגישות לעניין של האיזון של הסוכר הגוף שלנו.
כל ירידה של ההמוגלובין המסוכרר תהיה מאוד משמעותית להצלת העיניים והראייה. כך, ירידה של 1% יכולה להביא לירידה של 35% בסיכון לפתח רטינופתיה וירידה של 15-25% בסיכון להתקדמות המחלה. אצל מי שכבר המחלה קיימת מאוד מאוד חשוב לתפוס את השליטה במחלה ולאזן את הסוכר בצורה הרבה יותר טובה. לא להיות בערכים של הפשרה של המוגלובין מסוכרר של 6% ובטח לא 7%
3. למי שכבר יש רטינופתיה: יש לדעת שאם חל שיפור מהיר באיזון הסוכרת, כלומר ירידה דרסטית מהירה ברמות הסוכר, עלולה להיות החמרה (שהיא זמנית !!) ברטינופתיה ובבצקת בעיניים. אולם התועלת לבריאות העיניים לטווח ארוך מאיזון הסוכרת עדיין נשמרת.
אם שמעתם שאוזמפיק, תרופה לטיפול בסוכרת וירידה במשקל יכולה לגרום לפגיעה בעיניים, דעו שהמידע הזה איננו נכון. כאשר חוקרים הלכו חזרה ובחנו שוב את המחקרים של אוזמפיק שבהם לכאורה נראתה פגיעה בעיניים גילו שאצל אותם אנשים שהייתה ירידה מהירה ברמת הסוכר הם אלה אשר אצלם חלה ההחמרה במצב הרטינופתיה/הראייה. כאמור הענין של החמרה במצב הרטינופתיה/ראייה הוא הפיך ולא מצריך הפסקת טיפול באוזמפיק.
יש לזכור שרטינופתיה היא שקטה עד שהיא לא מגיעה למצב מאוד מתקדם. היו במחקרים של אוזמפיק אנשים שלא ידעו שקיימת אצלם רטינופתיה ועם הירידה המהירה ברמות הסוכר חלה החמרה הראייה. כאמור אל דאגה. לטווח הארוך, איזון סוכרת טוב יותר מגן וטוב לבריאות העיניים. בהקשר זה חשוב גם לדעת שלא נמצאו מחקרים שאיזון של סוכרת באופן הדרגתי עדיף על פני איזון מהיר של הסוכרת.
בין אם מצב העיניים שלכם מצויין או כבר אתם יודעים שפיתחתם רטינופתיה או איזושהיא פגיעה בעיניים מהסוכרת חשוב מאוד ולא מאוחר מידי בשום שלב לאזן את הסוכרת לערכי סוכר בתחום של אנשים בריאים . זה אפשרי בהחלט להגיע לערכי המוגלובין מסוכרר בתחום 5%. פעמים רבות אנשים אומרים לנו: אבל אלה הערכים של אנשים בריאים ואני סוכרתי/ת. נכון מאד ! גם אם אתם סוכרתיים 30 שנה וכבר מזריקים אינסולין, אתם יכולים להגיע חזרה להמוגלובין מסוכרר של 5% אם אך תרצו.

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם