איזון סוכרת

איזון סוכרת: ייעוץ רופא מומחה לסוכרת לא תמיד מספיק

מחלת הסוכרת היא אחת המחלות הכרוניות המדוברות ביותר ושיעור החולים בסוכרת סוג 2 בקרב האוכלוסייה, נמצא במגמת עלייה מתמשכת בעשורים האחרונים. בישראל, אצל אחד מכל שלושה מבוגרים, רמות הסוכר אינן תקינות.

בכל הנוגע לטיפול במחלה, התפיסה הרווחת היא, שפנייה לטיפול אצל רופאים מומחים לסכרת ואצל רופאי המשפחה, מספקת למטופל את הייעוץ והטיפול הכוללניים והטובים ביותר.

אמנם, מומחה לסוכרת הוא בהחלט בעל ידע מקיף, אך עם זאת, הטיפול במחלה הוא רב-תחומי ודורש גישה מקיפה וליווי צמוד יותר, החורגים מהגבולות המסורתיים של ייעוץ רפואי.

כדי להגיע לאיזון בריא וארוך טווח, יש לשלב בטיפול אנשי מקצוע מתחומים נוספים. לדוגמא, מומחים לכלי דם, לב, ותזונאים. אחד מאנשי המקצוע החיוניים בתחום, שפחות מוכרים לציבור הרחב, הוא הרוקח הקליני.

מאמר זה מסביר על מחלת הסוכרת, הגורמים לה, אופן האבחון שלה וסיבוכיה ולאחר מכן, מתמקד בתפקידו של הרוקח הקליני באיזון סוכרת, ומסביר מדוע תרומתו בנושא כה חשובה, מעבר לטיפול הניתן על-ידי רופא משפחה, או מומחה סוכרת.

מהי מחלת הסוכרת?

סוכרת היא מחלה המתאפיינת ברמות לא תקינות של סוכר בדם. זה נכון גם לגבי סוכרת סוג 1 וגם לגבי סוכרת סוג 2, כאשר, הסיבה להפרדה לשני סוגים היא, שהם נבדלים זה מזה בהיבט של הסיבות והמנגנונים הפיזיולוגיים, הגורמים לבעיה.

מקור הבעיה, הוא כשל בנקודה כזאת או אחרת של התהליך, שמתחיל בייצור הורמון האינסולין בלבלב, ומסתיים בכך שהאינסולין גורם לסוכר להתפנות ממחזור הדם ולהיכנס לתאי הגוף השונים.

תאי הגוף, זקוקים לסוכר כחומר דלק, המייצר את האנרגיה החיונית לפעולתם התקינה.
בהיעדר אינסולין, הסוכר אינו נכנס לתאים. הוא נשאר ומצטבר במחזור הדם ורמת הסוכר בדם עולה לרמות גבוהות, אשר בטווח הקצר עלולות להביא למצבים מסכני חיים ובטווח הארוך – גורמות לירידה בזרימת דם ולפגיעה באיברים שונים בגוף.

לא ניתן לחיות למשך פרק זמן ארוך, ללא רמה מינימלית של אינסולין בגוף, או ללא יכולת שלו להיקשר כראוי לקולטנים שעל התאים.

מהם הגורמים למחלת הסוכרת ?

כאמור, שני סוגי הסוכרת נבדלים זה מזה בגורמים להם:

• סוכרת סוג 1 –
    מוכרת יותר בשם "סוכרת נעורים" ונגרמת מפגיעה קשה ביכולתו של הלבלב לייצר את הורמון האינסולין. סוג זה של סוכרת מתפתח ללא קשר להרגלי חיים כאלה ואחרים ובמקרים רבים, הוא נובע כתוצאה מנטייה גנטית. כיום, עדיין לא ידוע על דרך למנוע התפתחות של סוכרת סוג 1.

• סוכרת סוג 2 –
    זוהי צורת המחלה שממנה סובלים כ-90% מחולי הסוכרת.
    בתחילת התפתחותה של המחלה, מתרחשת הפרשת יתר של אינסולין מהלבלב, בתגובה לעליה ברמת הסוכר בדם.

זה קורה בעיקר כתוצאה מאורח חיים לא בריא, שהוא שילוב של תזונה עתירת סוכרים ו/או פחמימות וחוסר בפעילות גופנית.

במשך זמן מה, כמות האינסולין הגדולה, מצליחה להתגבר על רמת הסוכר הגבוהה בדם, אך ככל שהמצב נמשך, הולכת ומתפתחת תופעה שנקראת "תנגודת אינסולין", שבה תגובת התאים לניסיונותיו של האינסולין להכניס לתוכם את הסוכר – הולכת ופוחתת. התוצאה היא כמובן, עלייה של רמת הסוכר בדם.
    סוכרת מסוג 2, נחשבת כיום למחלה ברת ריפוי.

כיצד מאבחנים סוכרת?

כאשר מדברים על הטווח התקין של ערכי רמת הסוכר בדם, מתייחסים לשתי סיטואציות עיקריות:

• ערך תקין בצום –
    עם ההתעוררות מהשינה ולפני הארוחות, טווח הערכים התקין, על מנת להימנע מנזקי המחלה, הוא בין
    70-90 מ"ג/דצ"ל.

• ערך תקין לאחר ארוחה –
    ערך תקין לרמת הסוכר הגבוהה ביותר לאחר ארוחה, יהיה לכל היותר 110 מ"ג/דצ"ל.

חשוב לציין, כי בדיקת רמת הסוכר בדם היא בדיקה שתוצאותיה מייצגות את המצב בנקודת זמן מאד ספציפית וכאשר תוצאותיה אינן תקינות, יש צורך בהמשך בירור. כדי לאבחן את המחלה, מפנים את המטופל לבדיקת המוגלובין מסוכרר, הנקראת גם: בדיקת HbA1C.

תוצאת בדיקה זו, מעידה על רמת הסוכר הממוצעת בדם, בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה ומשכך, היא איננה מעידה על תנודות חריגות ברמות הסוכר במהלך היום, אלא, רק מהווה את תוצאת ממוצע הערכים.

כמו כן, בדיקה זו מושפעת מגורמים רבים (כגון חסר דם, או טיפול בברזל) ותוצאותיה יכולות להיות לא מדויקות. בכל אופן, בדיקה זו משמשת מידע חשוב, בנוסף למעקב סוכר פרטני.

ערך המוגלובין מסוכרר של 5.8% עד 6.4% מוגדר כמצב טרום-סוכרת, המהווה סיכון גבוה להתפתחות סוכרת בהמשך ואילו, ערך של 6.5% ומעלה, מוגדר כבר כמצב של סוכרת.

מחקרים רבים מראים, כי כבר בערכי המוגלובין מסוכרר של 5.1-5.7%, קיים סיכון מוגבר להתפתחות שלל סיבוכי הסוכרת.

מהם התסמינים והסיבוכים של סוכרת?

תסמינים של ערכי סוכר גבוהים עשויים לכלול צמא מוגבר, השתנה מרובה, אובדן משקל וטשטוש ראייה.

בדרך כלל, אנשים עם סוכרת מסוג 1, יסבלו מתסמינים כאלה ואחרים בעת האבחון. אנשים עם סוכרת מסוג 2, עלולים שלא לחוות כל תסמינים שהם, גם במקרים בהם רמת הסוכר שלהם גבוהה.

הבעיה העיקרית היא דווקא בתהליכים ארוכי הטווח, שבהם המחלה (כשהיא אינה מטופלת), מחוללת נזקים שהמטופל אינו מרגיש בהם, וכשהתסמינים כבר מורגשים, הנזק עלול להיות בלתי הפיך:

• סתימות בכלי דם שונים –
    מזיקות לאיברים חיוניים כגון הלב, המוח והכליות וגם לרגליים ולעיניים.
    נזקים אלה עלולים להוביל להתקפי לב, לצנתורים, לניתוחי מעקפים, לאירועים מוחיים, להופעת חלבון בשתן ולפגיעה קשה בתפקוד הכליות, לכאבים המופיעים בעיקר בהליכה ובמקרים חמורים עלולים להסתיים בקטיעת רגל וכן, לפגיעה בראייה עד כדי עיוורון.

• נוירופתיה –
    פגיעה בתאי עצב בכל הגוף, אשר באה לידי ביטוי בעיקר בקצות העצבים האחראיים על התחושה בגפיים ומובילה לתחושות נימול, שריפה, ודקירות. ככל שהתהליך מתקדם, כך המצב מסלים עד כדי חוסר תחושה ברגליים.
    נוירופתיה עלולה לפגוע גם באיבר המין הגברי ולהביא לירידה בכושר התפקוד מיני, עד כדי אובדן מלא שלו.

חשוב להבין, כי הנזקים הם תולדה גם של רמות הסוכר המוגברות וגם של רמות האינסולין המוגברות בגוף.

במילים אחרות, כשחולה סוכרת בוחר בפתרון הקל, של אכילה מכל הבא ליד ובמקביל, נטילת תרופות לטיפול בסוכרת, מתוך מחשבה שהתרופות יורידו את רמת הסוכר ויפתרו את הבעיה, הוא עושה לעצמו נזק.

זאת, מכיוון שאכילה מופרזת של סוכרים ופחמימות, גורמת לעלייה משמעותית בהפרשת אינסולין מהלבלב, דבר שלכשעצמו, ידוע כיום כגורם לנזקים לכלי הדם ולעצבים, כמו גם לשלל סיבוכי הסוכרת אשר פורטו קודם ולדמנציה, לסוגי סרטן מסוימים ולמחלות דלקתיות.

האם ניתן להשיג שיפור בסיבוכי הסוכרת ואף להעלים אותם ?

בהחלט ניתן להשיג הטבה ניכרת ואף היעלמות של חלק מסיבוכי הסוכרת, לרבות שיפור התפקוד הכלייתי, ירידה בהפרשת חלבון לשתן, שיפור ניכר ואף היעלמות נוירופתיה ושיפור בראייה. ככל שמטפלים במצב בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי לשיפור גדל.

הדרך לעשות זאת, היא בשילוב של טיפול תרופתי מותאם ושמירה על אורח חיים בריא וככל שמדובר בטיפול התרופתי – לרוקח הקליני יש תרומה משמעותית בנושא.

מומחה לסוכרת פרטי

כפי שצוין בפתיחת המאמר, הרבה חולי סוכרת מחפשים אחר רופא פרטי מומחה לסוכרת, מתוך אמונה שהוא יספק להם את הטיפול המקיף והטוב ביותר.

אין שום ספק, שלרופא מומחה יש תפקיד מרכזי בטיפול במחלה, אך בהיבט התרופתי, יש תועלת עצומה להיוועצות ברוקח קליני, מכמה סיבות:

• יש המון תרופות לטיפול בסוכרת –
    כמות התרופות המיועדות לטיפול בסוכרת היא עצומה והן מהוות את אחת מקבוצות התרופות הגדולות ביותר שנועדו לטפל במחלה ספציפית.

בתוך הקבוצה הזו, יש חלוקה למשפחות רבות של תרופות, עם מנגנוני פעולה שונים ובהרבה מקרים, הטיפול התרופתי משלב שתיים מתוכן ואפילו יותר.

לכל תרופה באשר היא, יש גם תופעות לוואי וכשמשלבים ביניהן, לפעמים זה מתבטא ביתר שאת.
    מבחר התרופות הגדול ואפשרויות השילוב בין התרופות, יוצר מורכבות, שדורשת ידע רוקחי נרחב.

• חולי סוכרת בדרך כלל נוטלים גם הרבה תרופות אחרות –
    יש לא מעט מקרים, בהם חולי סוכרת זקוקים לטיפול תרופתי מורכב בבעיות נוספות כגון יתר לחץ דם, סוגים שונים של בעיות לב, בעיות עיניים, אין-אונות ועוד.

במקרים כאלה, ריבוי התרופות עלול ליצור מצבים מזיקים, מסוכנים ואפילו קטלניים, עקב אינטראקציות בין תרופתיות.

אין שום רופא, מומחה ככל שיהיה, שיכול להכיר את כל התרופות לפרטי פרטים ומעבר לכך, חולים מורכבים, נוטים לקבל את ההנחיות לטיפול התרופתי שלהם מכמה רופאים, שאינם נמצאים בקשר אחד עם השני, ומבינים בעיקר בתרופות הקשורות בתחום ההתמחות שלהם עצמם.

גם כאן, הרוקח הקליני הוא זה שיכול להציל את המצב, לבחון את כל רשימת התרופות שהמטופל, לשמוע מאילו תסמינים הוא סובל נוטל ולערוך ברשימה התאמות תרופתיות בשיתוף עם הרופאים המטפלים.

• יש מקרים רבים, בהם חולי סוכרת אינם נוטלים את התרופות בצורה הנכונה –
    אופן נטילת התרופה הוא קריטי להצלחת הטיפול. זה בולט מאד כשמדובר באינסולין למשל.
    לפעמים, כל ההבדל בין כשלון הטיפול להצלחתו, הוא הזמן והמינון שבו המטופל נוטל אותו.

גם כאן, הרוקח הוא איש המקצוע עם הידע הרב ביותר בנושא, והוא יכול לזהות מקרים בהם המטופל לא נוטל את התרופה כראוי ולהדריך אותו.

לסיכום, בהחלט יש מקום לאופטימיות בהקשר של איזון סוכרת ויש הרבה דברים שאפשר לעשות.

שמי פזית שקד ואני דוקטור לרוקחות קלינית, בעלת ניסיון של כמה עשורים באיזון תרופתי, אצל אלפי מטופלים.

בכל פעם אני נהנית לגלות את גודל השיפור במצבם של מטופלים המגיעים אלי, לפעמים, אחרי שכבר נואשו מהמצב.

יש מקרים, בהם מטופלים שכבר ניסו הכל, מאשימים את עצמם בכך שהם עושים משהו לא נכון, או לא מספיק מנסים כשבפועל, הבעיה נעוצה בהרכב הטיפול התרופתי שלהם ובדיוק מיטבי בתזונה.

כאן, תוכלו לקרוא עוד על הרוקחות הקלינית והייעוץ התרופתי.

אם אתם סובלים מסוכרת ולא מצליחים להגיע לאיזון, או שהגעתם לאיזון אבל אתם עדיין סובלים מתסמינים ומיחושים שונים, אני ממליצה לכם בחום לתאם איתי פגישה.

באפשרותכם ליצור איתי קשר בשיחת טלפון או בווטסאפ, במספר הטלפון: 050-626-2109